Jak se zavádí IOT v Národním divadle

1

Unisavers je projekt, který se zaměřil na IOT v oblasti monitoringu a úspor vody. Jejich eVodník má za sebou řadu úspěšných instalací ve školách, městských budovách, na farmách aj. Mezi uživateli jsou Agrofert, městská část Brno Královo Pole, Vila Tugendhat, Akademie věd v Praze nebo v posledním případě Národní divadlo v Praze, kde dochází k první spolupráci se společností Vodafone, která poskytla konektivitu. Blíže o celém projektu mám možnost hovořit s Jiřím Křížem, jednatelem Unisavers a Michalem Hekrlem, business development manažerem Vodafone.

 

Jak jste se dostali k monitoringu a regulaci vody? Neexistují už taková řešení například ve vodárnách?

Byla to náhoda. Oslovil nás klient, kterého vytopila voda. Proto jsme začali uvažovat o systému, který by únik vody nejen zaznamenal, ale umožnil uzavření jejího přívodu, aby tak škodám zamezil. Věděli jsme, nebo spíš tušili, že zařízení tohoto typu už existují. Jsou to ale právě systémy pro vodárny, velké koncerny, které jsou pro domácnosti nebo menší firmy, školy či běžné instituce gigantické a cenově nedostupné.

Co zahraniční projekty?

Hledali jsme v zahraničí, ale na nic takového jsme nenarazili.

Takže úplně volné pole působnosti?

Říkali jsme si, že to bude příležitost. S kolegou jsme se dohodli, že dáme dohromady team. Pro začátek jsme přesně věděli, co chceme. Rozdělení na časové úseky, to, aby systém rozeznal havárii, aby byl co nejpřesnější a byl také uživatelsky příjemný.

Aplikaci jste vyvíjeli sami?

Dostali jsme doporučení na společnost Perspectivo, která vyvíjí různé aplikace, software. Dali jsme zadání a začalo se pracovat.

WP_20161114_11_23_13_Pro

Unisavers a Vodafone u jednoho stolu, nedaleko místa činu….

Jak se projekt dál vyvíjel?

První rok byl plný pokusů, omylů a dohadů mezi programátory a námi, jelikož jsme měli každý jiný pohled na věc. No hrůza :-), než jsme se poznali a každý pochopil svoji roli. Mezitím se začaly objevovat další požadavky na systém, jako je komunikace přes Wi-Fi, co by vše měl uživatel vidět na svém vzdáleném přístupu v aplikaci, co by mohlo být zajímavé a co už zase zbytečné.

Chtěli jsme hlavně co nejpřesnější měření, což také byl téměř nadlidský úkol přesvědčit team, že je to potřebné a ne zbytečné, že to souvisí i s onou ochranou. Prostě chtěli jsme se lišit i od společností, co jen měří všelijaké spotřeby a chtěli jsme to i za tu cenu, že to stálo čas a peníze. Dnes máme reálná data v reálném čase a po minutách, například. Vše krásně zobrazené, přehledné pro každého.

Zajímavý byl nápad implementování tzv. černé skříňky, která by zabraňovala pojišťovacím podvodům ale i chránila samotného eVodníka, uživatele, a i naši společnost, aby nás nikdo nemohl napadnout, že zařízení neplní svoji funkci vůbec nebo chybně.

Je to vlastně podobné jako v letadle, no trochu přeháním :-). Jsme schopni dohledat veškerou manipulaci s eVodníkem, nastaveními, spotřebu vody v čase historicky, jak je třeba, výpadky el. proudu, WiFi signálu a mnoho dalších věcí, co se mohou dít úmyslně i neúmyslně.

Na kom jste testovali, měli jste nějaké klienty? Jak dlouho celý vývoj trval?

Celkem vývoj a testování trval dva a půl roku. Našlo se pár odvážlivců, kteří eVodníka s jeho vlastnostmi chtěli a nevadilo jim, že budou testery na svých nemovitostech. Byli to většinou takoví ti správní hračičkové, fandové do nových věcí, které to bavilo a chtěli se účastnit. Bez nich by to ani nešlo. Ty zpětné vazby a jejich trpělivost, to by nikdo v žádné laboratoři nevymyslel ani nezaplatil.

Byly nějaké technické těžkosti nebo zádrhele? S čím jste nejvíce bojovali?

Neřekl bych těžkosti, spíš šlo o čas a testování, přesvědčení teamu, že ta a ta funkce je důležitější než jiná nebo že je vůbec potřebná a proč, což zase neslo volbu vhodných hardwarových součástek, úprav softwaru a samozřejmě další a další zkoušky, stohy počmáraných papírů poznámkami. A jak známo, čas jsou peníze, takže to vše stálo dost peněz. Celou dobu nic neprodáváte, jen zkoušíte, nakupujete a zase zkoušíte, pak zjistíte, že tudy cesta nevede, a tak pořád dokola, ale to je prostě vývoj, nejsme první ani poslední, všichni to znají a bez toho to nejde. A co je důležité, jsme skvělý team, takže nás to bavilo a baví a člověk musí věřit, že se to někdy zúročí.

Jak eVodníka nabízíte?

Já sám jsem dělal stovky schůzek. Na začátku jsme se vyloženě podbízeli. Doporučovali nás kamarádi apod. Na vodu slyšeli všichni, ale pak přišla odtažitost kvůli ceně eVodníka. Často jsme od klientů slyšeli, že jsou pojištění. Tak zpravidla argumentují ti, co nemají negativní zkušenost. Nejlepší bylo jednání s těmi, co už problémy s vodou zažili, a i s problémy při aplikaci pojistky. Tito klienti se rozhodovali velmi rychle a kladně.

Mluvil jsi o nákladnosti eVodníka. Je opravdu tak drahý?

Cena eVodníka je 19900 Kč bez DPH a bez montáže pro bytovou jednotku, RD, chatu, menší firmu, menší administrativní budovu.

Pro velký dům, školu či firmu je cena cca 30 tis. Kč. Pokud někdo už zažil vytopení domácnosti nebo firmy, je mu jasné, že jsou to minimální a velmi efektivně investované peníze.

Vaše řešení by mohlo mít vliv na snížení ceny pojistky. Nezkoušeli jste se spojit s pojišťovnami? IOT je u pojišťoven ve světě poměrně populárním tématem.

To ano. Některé se toho chytly a už s nimi testujeme některé pilotní projekty. Byli jsme překvapení jejich zájmem.

Máte zajímavé referenčního projekty, jako je například Agrofert. Jak jste se k nim dostali?

Někde to byla náhoda jako u Agrofertu, kde jsem na dovolené potkal majitele firmy, kde zrovna řešili technologické vybavení pro všechny farmy. Líbila se jim myšlenka řízeného dávkování vody pro krávy v řádu tisíců kusů. Šlo o dávkování pití a měření spotřeby vody.

V jiných případech nám pomohla havárie na vodovodních rozvodech, jako například ve škole v Černé Hoře, kde týden před zahájením školního roku praskla přívodní hadička od toalety ve 3. patře. Od pátku do pondělí to vytopilo celou školu. Vzniklou škodu spočítali na 2,5 Mio CZK. Není asi nutné říkat, že eVodník už je tam.

Jaké jsou další případy?

V Brně Kr. Poli hlídáme zavlažování parku na Slovanském náměstí a blízkou základní školu. Před pár týdny jsme montovali v obci Opatovice u Rajhradu. Po naší prezentaci si objednali eVodníka na mateřskou i základní školu, kulturní dům a obecní úřad. V Brně jsme dostali zakázku pro Vilu Tugentdhat. S RD Rýmařov, který staví dřevostavby jsme uzavřeli spolupráci, kde je eVodník standardně jako součást každého jejich domku. Krásným počinem je Národní divadlo v Praze, kde testujeme ve spolupráci s Vodafonem a je toho mnoho dalšího, těžko vše vyjmenovávat.

Co zahraničí?

Po zahraničíí zatím pokukujeme po blízkých trzích v našem okolí, Slovensko, Polsko, Rakousko, Německo.

Máte konkurenci?

Pokud jde o konkurenci, vnímáme ji zatím jen u části firemní klientely, ale to ani není konkurence, mají vlastní systémy šité jim samotným na míru takže nic pro běžný trh. Jinak jsme nic neobjevili a klidně se pochválíme, že vlastně žádnou konkurenci nemáme, protože a jednoduše je eVodník super.

Zeptali jsme se Michala Hekrleho:

Michale, jak jste se s Vodafonem dostali ke spolupráci s Unisavers?

V loňském říjnu na konferenci IDC zaměřené na internet věcí představil Vodafone, jako první v České republice, živé demo nové technologie NB IoT (Narrow Band IoT) a vzbudil tím zájem nejen přítomných hostů. Právě zde začala naše spolupráce s IoT technologickou platformou, která nás později se společností Unisavers propojila.

Jak se podílíte na projektu v Národním divadle? Jaká je použitá technologie?

Společnost Vodafone pomáhá v Národním divadle s internetovým pokrytí vnitřních prostorů, aby se dala data z eVodníka přenášet do aplikace.

Můžete nám říct něco o nově zaváděné technologii NB IoT (Narrow Band IoT)?

Technologie NB IoT představuje evoluci stávající infrastruktury. Je založena na standardech Low Power Wide Area (LPWA) a její nízkoenergetická náročnost a široké pokrytí umožňují připojení milionů zařízení každodenního života do Internetu věcí. Na jejím vývoji se podílely mezinárodní operátoři, dodavatelé infrastruktury mobilních sítí a dodavatelé modulů, které budou součástí koncových zařízení. Globálnímu rozšíření nahrává především její kompatibilita se standardy 3GPP (The 3rd Generation Partnership Project), i fakt, že k podpoře standardu NB-IoT se již přihlásilo více než 20 největších světových mobilních operátorů. Ti dohromady geograficky pokrývají více než 90 % trhu Internetu věcí.

Pro co je tato technologie vhodná. Jaké jsou její limity? Kam byste ji nedoporučili?

Technologie NB-IoT je založena na standardech Low Power Wide Area (LPWA) a díky její nízké spotřebě a vysoké propustnosti se Internet věcí může masivně rozšířit. Podporuje řešení jak v průmyslu (např. v energetice, automobilovém průmyslu, strojírenství, zemědělství, atd.), zdravotnictví a v projektech chytrých měst, tak i v oblasti běžného života (monitorování a zabezpečení domácností, vozidel, domácích mazlíčků atd.). Mezi největší výhody patří výborná prostupnost signálu překážkami, signál se tak dostane i do sklepů nebo garáží, dále provoz na licencovaném frekvenčním pásmu zajišťujícím uživatelům spolehlivější a bezpečnější komunikaci, roaming, nízká spotřeba energie koncovými zařízeními (výdrž baterie až 10 – 15 let) a také jejich nízká cena.

Plánujete nějaké další společné projekty?

V současné době již připravujeme společný partnerský program, v rámci kterého bychom našim zákazníkům nabízeli kompletní řešení pro monitoring vody. Ideálními zákazníky pro naše společné řešení budou školy, školky, státní nebo obecní instituce, které typicky sídlí ve starších budovách s velmi starými rozvody. Výhodou produktu je, že instalaci je možné provést velmi rychle dle přání zákazníka.

Jak vidíte spolupráci s dalšími firmami nebo startupy?

Vodafone je v oblasti IoT světovou jedničkou. V globální síti Vodafone je dnes do Internetu věcí připojeno již přes 42 milionu zařízení a téměř milion dalších přibývá každý měsíc. Potřeby našich zákazníků i trhu sledujeme neustále a na základě analýzy se snažíme připravit takový produkt, který by nejvíce odpovídal tomu, co zákazníci potřebují, co ocení. Snažíme se vytvořit Partnerský program, kde vyhledáváme firmy, startupy , které by nám pomohly v uvedení toho nejlepšího produktu na trh. Využíváme i toho, že jsme hlavním partnerem nejstarší soutěže startupů v České republice, Vodafone Nápad roku, kde máme přímý kontakt s novými dynamickými firmami na trhu. Například čtyři z loňských deseti finalistů se už stali našimi partnery a s dalšími pěti chceme společně nabízet produkty.

Díky za rozhovor

leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

related posts

Instagram has returned invalid data.