Martin Pípa (CitiQ): poskládat desku s čipy není problém. Ten se objeví, až to celé zakopete do země“

1

Citiq je projekt, který vedou  pánové Martin Pípa, Lukáš Vecl a Milan Holub. Zaměřují se na koncepty chytrých měst a udržitelné mobility pomocí jednoduchých a levných h  IT systémů využivaných v dopravě . Zjednodušeně vyrábí čidla pro snímání provozu dopravních prostředků. Jejich výsledky práce můžeme dnes vidět v Brně, Praze,Žilině, ale take v Liberci, kde se staly součástí řešení skupiny firem, které  realizovali komerční případy v oblasti IOT.

Když se ohlédnete zpátky, co bylo pro vás při vývoji vašeho produktu největším oříškem?

Martin Pípa: Hodně času jsme strávili laděním správné funkce a  životnosti jednotlivých komponentů. Vycházeli jsme z komerčně dostupných  součástek a dlouho jsme ladili detaily, například druh antény, baterie atp. Důležitým se ukázal taky design desky plošného spoje. Díky němu dosáhneme rychlosti reakce na technologické změny  i úspory ve výrobě.  Výzvou bylo  navrhnout desku tak ,aby při přidání např . modulů Sigfoxu, LoRA, Nb IoT  jsme nemuseli desku předělávat znova. Další výzvou  bylo vyladit firmware detektoru a vypořádat se s elektromagnetickým smogem při měření změny geomagnetického pole, například když kolem čidla projede tramvaj, trolejbus nebo i popelářské auto. To jsou výzvy pro spolehlivé detekční algoritmy

V čem jste programovali aplikace?

Programovali jsme v Linuxovém prostředí .

wp_20161107_16_17_40_pro wp_20161107_16_18_22_pro

 

 

Kde vaše zařízení najdeme?

Zatím máme projekty v Brně, Praze, Žilině a  Liberci. V současné době máme v zemi cca 700 senzorů.

Jste čistý výrobce, nemáte problémy se standardizací?

Zatím ne. Při komunikaci  na platformě IQRF , kde jsem schopni dodržet standard DPA. U SIGFOXu je komunikační platforma a způsob  dán a prověřen certifikací.

Co vlastně vlastně vaše řešení měří?

Zabýváme se detekcí obsazenosti parkovacích míst. Můžeme taky měřit,   kdy na daném místě projelo auto a jakou jelo rychlostí.

wp_20161107_16_19_18_pro

Obr. dlaždice obsahující senzor

 

Jak dlouho vaše čidla ne jedenom místě vydrží?

Výdrž odhadujeme 10 let při provoz 20 vozidel denně na jednom místě. Naše nejstarší čidla máme umístěná v zemi zatím nejdélé 5 let

Jaká je pořizovací cena?

To záleží na počtu a na použité platformě. Když si například klient buduje síť vlastních datových kolektorů, celé řešení je v prvotní investici dražší, avšak provoz je relativně velmi levný. To platí pro řešení s platformou IQRF, která vyžaduje vlastní síť. Při použití platformy Sigfox investujete jen do samotného čidla. Tedy neřešítě síťové prvky, ale naopak platíte poplatek za každou odeslanou zprávu, čili provozní náklady pak mohou být vyšší. Záleží tedy na počtu komponent a počtu denně odeslaných zpráv, aby se dalo určit, který způsob je výhodnější.

Jaká je tedy cena?

Pohybuje se mezi 100 až 200 EUR, podle počtu a tipu zakoupených kusů.

To není zrovna málo

To ne, ale s růstem počtu kusů cena dále klesá. Naše čidla navíc nejsou na jedno použití. Lze je po době životnosti retrofitovat, tj. opětovně použít. Takže i tato vlastnost hraje svoji roli v ceně. Naší prioritou je především spolehlivost, neboť máme vlastní zkušenost, že největší náklady jsou spojeny se samotnou instalací a případnými opravami či výměnou instalovaných detektorů. Prostě se vyplatí si připlatit, a to určitě neplatí jen o parkovacích detektorech. Ta cena je navíc zanedbatelná s ohledem na získaná data, která ovlivní dopravní chování a může pomoct zamezit  zbytečnému kroužení a hledání volného místa.

Jak vidíte využití vašich produktů do budoucna?

V současné době je trend založený na využití tvrdých dat ve městech například při strategickém plánování investic popř. při obhajobě velkých investičních projektů před poradními orgány EIB jako je např. JASPERS.

Zajímavé je také měření respektování parkování. Z našich dat například víme, že respektovanost platby za parkovací místo se v průměru ve městech pohybuje okolo 30 procent. To znamená, že 70 procent lidí neplatí za parkování, jsou tady velké rezervy, a tudíž i velký potenciál pro náš systém!

 

Díky za rozhovor.
wp_20161107_16_17_50_pro

leave a reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

related posts

instagram imagesfollow us @ instagram